“Sev Kardeşim” öksüz kaldı

senay‘Sev kardeşim”, ”Hayat bayram olsa” gibi bir döneme damgasını vuran şarkılarıyla tanınan Şenay Yüzbaşıoğlu (61), 4 Ocak 2012’de hayatını kaybetti.

Yüzbaşıoğlu’nun kardeşi Halil İbrahim Ekiz, yaptığı açıklamada, ablası ile 16 yıldır birlikte yaşadıklarını belirterek, ”Ablamın nefes darlığı gibi uzun süredir çeşitli rahatsızlıkları bulunuyordu. Çok sigara içiyordu. Büyük üzüntü yaşıyoruz” dedi.

Çoğunlukla hümanist ve solcu temalar taşıyan ‘Benim Olursan’, ‘Sev Kardeşim (1971)’, ‘Hayat Bayram Olsa’, ‘Nen Var Canım Kardeşim?’, ‘Beyaz Ülke’, ‘Gerçek Nerde?’, ‘Açıl Susam Açıl’, ‘Ve Ağlıyorum’, ‘Varlar Yoklar’, ‘Dön Artık’, ‘Sev Yeter ki’, ‘Dünden Bugüne’, ‘Sessiz Bir Yer’ gibi eserleri 1971 – 1981 döneminde plâklara okuyan Şenay, Türkiye’nin en popüler kadın seslerinden birisi haline gelmişti.

1951 yılında İstanbul’da doğan Şenay müziğe profesyonel olarak, 1969’da Erkan Özerman’ın keşfi olarak onun Ankara’da açtığı ‘Anahtarlı Bulvar’ adlı bir gece kulübünde başladı. Şenay aynı yıl, daha sonra İstanbul Gelişim Orkestrası adını alacak Şerif Yüzbaşıoğlu, Salim Ağırbaş, Atilla Özdemiroğlu, Selçuk Başar, Uğur Başar, Garo Mafyan, Asım Erken’den kurulu orkestranın İlhan Kayral’la birlikte iki solistinden biri oldu. Daha sonra Şenay’ın orkestra partneri Neco oldu ve orkestraya Onno Tunç, Cengiz Teoman, Aşkın Arsunan, Atilla Şereftuğ, Erdal Kızılçay gibi müzisyenler katıldı. 1971’de orkestra şefi Şerif Yüzbaşıoğlu ve Şenay evlendi.

1971’de müziklerini basit bulduğu için pek gönüllü olmadan ama aranjmanların sözlerini de yazarak “Benim Olursan/Sev Kardeşim” adlı plağı doldurdu. Plağın B yüzündeki “Sev Kardeşim” patlar, hem yılın şarkısı seçildi, hem de Şenay’a yılın şarkıcısı ödülünü getirdi. 1972’de aynı ödülleri bu kez de “Hayat Bayram Olsa/Nen Var Canım Kardeşim?” ile aldı.

İki yıl içinde Türk popunun en ünlü kadın yıldızlarından biri oldu.

senaylp“Sev Kardeşim”, “Hayat Bayram Olsa”, “Beyaz Ülke”, “Gerçek Nerde?”, “Açıl Susam Açıl”, “Ve Ağlıyorum”, “Varlar Yoklar”, “Dön Artık”, “Sev Yeter ki”, “Dünden Bugüne”, “Sessiz Bir Yer” gibi pek çok hit 45’lik yaptı. Dönemin pop müzik şarkıcılarının aksine, sözlerini kendi yazdiğı şarkılarında hümanist konulardan bahsetti.

Fiziksel görünümü de donemin alaturka, yırtmaçlı, ağır makyajlı popçularından farklıydı. Punk havalı sürrealist bir görüntüsü vardı. Zaten gazinolarda çok az çalıştı, genelde müzik hayatını plak ve konserlerle sürdürdü ve magazinden uzak durdu.

Şenay aynı zamanda siyazi mitinglerde görev alan ilk sanatçıydı. Bülent Ecevit’in “Karaoğlan” lakabıyla büyük zafer kazandığı seçimlerden önce, mitinglerde Ecevit’ten önce sahne alıp “Sev Kardeşim” ve “Hayat Bayram Olsa”yı söyledi. Bir dönem TRT tarafından yasaklı sanatçılar arasındaydı Şenay.

Atina, Yamaha, Tokyo gibi pop müzik festivallerine “Perhaps One Day”, “Let In the Light” gibi şarkılarla katılır, aldığı 7 ödülle uluslararası festivallerde en çok ödül alan pop müzik şarkıcılarından biri oldu. Türkiye’ye gelen bazı caz sanatçılarına vokal yaptı. Günümüz kliplerinin ataları sayılacak şarkı üzerine kısa filmleri İzzet Öz, “Diskovizyon”, “Sihirli Lamba” gibi tv programlarında ilk olarak Şenay ve Seyyal Taner için çekti.

1975’de ilk Eurovision Şarkı Yarışması elemelerine katıldı ve sözlerini kendi yazdığı Selçuk Başar bestesi “Umut” adlı şarkıyla finale kalmayı başardı ama eşi Şerif Yüzbaşıoğlu jüride olduğu için, dedikodulara yol açmamak için yarışmadan çekildi.

Türkiye’deki ilk ve tek albümü ise “Şenay” adıyla çıktı. “Honki Ponki”, “Çirozname”, “Dalkavuk”, “Kent Yaşamı”, “Şarkılar”, “Doy Doy Doy Doymadım”, “Bir Gün O Yok Diyecekler” gibi şarkılarıyla bir dönemin müzik tarihine damgasını vurdu Şenay,

Eşi Şerif Yüzbaşıoğlu’nu kaybettikten sonra içine kapandı Şenay. 1981’de eski orkestra arkadaşı Selçuk Başar’ın ısrarıyla onun “Bigudi” adlı şarkısını seslendirdi ve Eurovision’da finale kaldı. Ama devam edemeyecegini açıklayıp şarkıyı Neco’ya devretti.

Aralıklarla caz kulüplerinde sahneye çıktı ama sonunda sessizliğe gömüldü Şenay.

Biyografi
Şenay müziğe profesyonel olarak, 1969’da Erkan Özerman’ın keşfi olarak onun Ankara’da açtığı ‘Anahtarlı Bulvar’ adlı bir gece kulubünde başlar. Dönemin en iddialısı olan bu kulüpte daha önce Dario Moreno, Tülay German, Ruhi Su, Doğan Canku, Esin Afşar ve Emel Sayın (pop şarkıcısı olarak) sahne almıştır. Şenay aynı yıl, daha sonra İstanbul Gelişim Orkestrası adını alacak Şerif Yüzbaşıoğlu, Salim Ağırbaş, Atilla Özdemiroğlu, Selçuk Başar, Uğur Başar, Garo Mafyan, Asım Ekren’den kurulu orkestranın İlhan Kayral’la birlikte iki solistinden biri olur. Daha sonra Şenay’ın orkestra partneri Neco oldu ve orkestraya Onno Tunç, Cengiz Teoman, Aşkın Arsunan, Atilla Şereftuğ, Erdal Kızılçay gibi müzisyenler katıldı. 1971’de orkestra şefi Şerif Yüzbaşıoğlu ve Şenay evlenir.
1971’de müziklerini basit bulduğu için pek gönüllü olmadan ama aranjmanların sözlerini de yazarak “Benim Olursan/Sev Kardeşim” adlı plağı doldurur. Plağın B yüzündeki “Sev Kardeşim” patlar, hem yılın şarkısı seçilir, hem de Şenay’a yılın şarkıcısı ödülünü getirir. 1972’de aynı ödülleri bu kez de “Hayat Bayram Olsa/Nen Var Canım Kardeşim?” ile alır. İki yıl içinde Türk popunun en ünlü kadın yıldızlarından biri olur. “Sev Kardeşim”, “Hayat Bayram Olsa”, “Beyaz Ülke”, “Gerçek Nerde?”, “Açıl Susam Açıl”, “Ve Ağlıyorum”, “Varlar Yoklar”, “Dön Artık”, “Sev Yeter ki”, “Dünden Bugüne”, “Sessiz Bir Yer” gibi pek çok hit 45’lik yapar. Dönemin pop müzik şarkıcılarının aksine, sözlerini kendi yazdiğı şarkılarında hümanist konulardan bahseder, daha aydın bir tavır takınır. Fiziksel görünümü de donemin alaturka, yırtmaçlı, ağır makyajlı popçularından farklıdır, punk havalı sürrealist bir görüntüsü vardır. Zaten gazinolarda çok az çalışır, genelde müzik hayatını plak ve konserlerle sürdürür ve magazinden uzak durur. Bülent Ecevit’in “Karaoğlan” lakabıyla büyük zafer kazandığı seçimlerden önce, mitinglerde Ecevit’ten önce sahne alır “Sev Kardeşim” ve “Hayat Bayram Olsa”yı söyler. Siyasi mitinglerde sahne alan ilk sanatçıdır. Bir dönem şarkı sözleri TRT tarafından solcu bulunur ve Selda Bağcan, Cem Karaca, Melike Demirağ, Fikret Kızılok ve Bülent Ortaçgil gibi kara listeye alınır. Spilt, Spot, Apollonia, Altın Orfe, Atina, Yamaha, Tokyo gibi pop müzik festivallerine “Perhaps One Day”, “Let In the Light” gibi şarkılarla katılır, aldığı 7 ödülle uluslararası festivallerde en çok ödül alan pop müzik şarkıcılarından biri olur. Türkiye’ye gelen bazı caz sanatçılarına vokal yapar. Günümüz kliplerinin ataları sayılacak şarkı üzerine kısa filmleri İzzet Öz, “Diskovizyon”, “Sihirli Lamba” gibi televizyon programlarında ilk olarak Şenay ve Seyyal Taner için çeker. 1975’de ilk Eurovision Şarkı Yarışması elemelerine katılır ve sözlerini kendi yazdığı Selçuk Başar bestesi “Umut” adlı şarkıyla finale kalmayı başarır ama eşi Şerif Yüzbaşıoğlu jüride olduğu için, dedikodulara mahal vermemek için yarışmadan çekilir. Nilüfer’in seslendirdiği Nino Varon bestesi olarak katılan “Boşver” ise orijinal olmadığı iddia edilince Nilüfer tarafından yarışmadan çekilir.
1980’de Ajda Pekkan’ın Eurovision temsili için ısmarlanan ve Türkiye finalinde ikinci olan Şerif Yüzbaşıoğlu’nun hüseyni makamındaki bestesi “Olsam”ın demo kaydını o okur ve bu yorum Pekkan’ın yorumundan daha çok beğenilir. Rumuzla katılınan yarışmalarda, özellikle açık gırtlakla yorumladıkları şarkılardaki sesleri, sık sık popüler müziğin bir başka deha bestecisi Ergüder Yoldaş şarkılarıyla tanınan Nur Yoldaş’la karıştırılır. Uzun yıllar Şerif Yüzbaşıoğlu’nun aranjeleriyle Coco Cola’nın Türkiye cıngıllarını seslendirir, üç kez dünyada yılın Cola cıngılları değerlendirmesinde birinci olur. İlk albümünü İngilizce sözlü “Wish”, “Who Are You?”, “When Grass Is Gold” gibi şarkılarla Bulgaristan’da çıkarır. Türkiye’deki ilk ve tek albümü ise “Şenay” adıyla çıkar. “Honki Ponki”, “Çirozname”, “Dalkavuk”, “Kent Yaşamı”, “Şarkılar”, “Doy Doy Doy Doymadım”, “Bir Gün O Yok Diyecekler” gibi şarkılar yer alır. Funk ve disko tarzlarındaki plak yılın en çok satan plağı olur ve Şenay yine ön plana geçer. “Honki Ponki” İngilizce sözlerle Hollanda, Japonya, Belçika, Fransa, Almanya gibi ülkelerde, “Honky Ponky” ismiyle 45’lik olur ve Beyaz Kelebekler’in “Sen Gidince”sinden sonra Avrupa listelerine giren ikinci Türk plağı olur, üçüncüsü ise Barış Manço’nun “Nick the Chapper”ıdır. O dönemde Ajda Pekkan başta olmak üzere pek çok pop şarkıcısının Avrupa plakları hüsranla sonuçlanmıştır. Şenay ise iyi bir çıkış yakalayıp Aydın Esen, Harun Kolçak, Fatih Erkoç, Şenova Ülker, Levent Altındağ gibi müzisyenlerden oluşan Karma adlı bir orkestra kurup konserlere başlayacakken, 1981’de Türkiye’nin en önemli müzik adamlarından orkestra şefi, aranjör ve besteci Şerif Yüzbaşıoğlu’nu kaybeder. Bir daha toparlanamaz.
1981’de eski orkestra arkadaşı Selçuk Başar’ın ısrarıyla onun “Bigudi” adlı şarkısını seslendirir ve Eurovision’da finale kalır ama devam edemeyecegini açıklayıp şarkıyı Neco’ya devreder, sonuçta kadın şarkısı olduğu için “Bigudi”yi Füsun Önal seslendirir ve Türkiye ikincisi olur. 1982’de Aydın Esen’in zorlamasıyla onun Eurovision için hazırladığı “Müzikle Yaşam” isimli şarkıyı seslendirip finale kalır ama yine devam edemeyecegini belirtip çekilir, Aydın Esen de yarışmaya başka bir şarkıcıyla devam etmek istemediği için şarkısını yarışmadan çeker. 1984’de Almaya’da punk-rock Grand-Prix yarışması için aldığı bir teklifle yeniden harekete geçmeye karar verse de kendini toparlayıp dönüş yapamaz.
Aralıklarla caz şarkıcısı olarak birkaç kulüp çalışması yapar ama hem bir kadın olarak uğradığı tacizler, hem de üç kez ülkücülerin saldırısına uğraması eşini kaybettikten sonra bozulan psikolojik yapısını iyice ağırlaştırır. Ağır psikolojik sorunlar yaşar. Kendini her şeyden soyutlar ve “Sev Kardeşim” ve “Hayat Bayram Olsa” şarkıları her bayram çalınan bir kült olsa da kendisini herkese unutturmaya çalışır. 1993’de Aydın Esen, Erdal Kızılçay, Eser Taşkıran gibi müzisyenlerin desteğiyle Mevlana’nın şiirlerinin İngilizce çevirilerine fusion tarzıyla bir demo hazırlar. EMI İngiltere’den “ok” alan album, EMI Türkiye’nin başındaki Yeşil Giresunlu’nun engellemesiyle karşılaşır, bazı kulisler sonucu Kültür Bakanlığı da ekonomik desteğini çekince, Şenay yeniden kapanır ve kendini soyutlar. Popüler olduğu dönemde de pek sosyal bir karaktere sahip olmayan Şenay, kendini yazıya ve Salvador Dali etkisinde sürrealist yağlı boya resimlere verir. Şenay Yüzbaşıoğlu, 4 Ocak 2013’te, 62 yaşında, Gümüşsuyu’ndaki evinde vefat etti.

Şenay ve Sev Kardeşim’in, Ecevit’in Karaoğlan fırtınası şeklinde estiği dönemdeki ilginç rolü >>

Reklamlar

1 Comment

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s