Röportaj: Mehtap Meral

Zülfü Livaneli’nin aynı adlı romanından uyarlanan “Mutluluk” filminin müziklerini seslendirirken kendi beste ve söz çalışmalarına da ağırlık veren ve 2011’de yayınlanan ilk albümü “Aşk” ile müzikseverlerin karşısına çıkan Mehtap Meral, farklı tarzı ve duruşu ile ümit vaadeden genç soluklardan biri. Albümün ilk  videosu “Son Tango”yu yayınlayan müzisyen, DikkatMüzik!’e konuk oldu ve sorularımızı yanıtladı >>

– Müzik, hayatınıza nasıl girdi? Şiir yazmaya ve bunu bestelere çevirmeye ne zaman başladınız?

Söz ve müzik her zaman vardı hayatımda. Başlangıcını inanın hatırlamıyorum. Kendimi bildim bileli anlatmayı seviyorum. Konuşmaya başladıktan hemen sonra şarkı söylemeye başladığım anlatılır hep evde. Hep yazdım, söyledim ama bunları bir araya getirme duygusu, ürettiklerimin farkına varmam lise yıllarıma denk düşüyor tam olarak. Ben “hikaye anlatıcılığı”na inanıyorum. Nesneleri, insanları, kendimi tanımlamak, tamamlamak ihtiyacındayım hep. Üstelik yarım kalacağını bilerek.

– Dinleyici sizinle ilk kez Zülfü Livaneli’nin ‘Mutluluk’ filmindeki yorumunuzla ve filmin soundtrack albümü ile tanıdı. Üzerinden solo bir albüm için kısa olmayan bir aralık geçti. Şarkılarınız içinize sinmeden çıkmak istemediniz mi?

Her şeyin bir zamanı olduğuna inananlardanım. Doğru zaman 2011 in Haziran ayıydı sanıyorum. Ama içine sinme konusunda söylediklerinizde çok haklısınız. Paylaşmaya hazır olduğuna inanmadan sunamazdım…

– Bildik popüler müzik kalıplarının dışındaki bir tarz ile müzik dünyasına merhaba dediniz. Ülkemiz müziği için bunu radikal ve zor bir tercih olarak görüyor musunuz?

Sanıyorum öyle… ancak içinde yaşadığımız koşulları düşünerek üretilemeyeceğine inanıyorum. Ben hissettiğim şekilde “merhaba” demek istedim. Tango, hep söylediğim gibi hem müzikal olarak, hem içinde şiiri de barındırıyor olmasıyla, kadın duruşuyla, muhalif yanıyla benim kendimi en iyi ifade ettiğim biçimdi… çalıştığım isimler ve ortaya çıkan sonuca baktığımda bu tercihin çok doğru olduğuna inanıyorum. Şimdi yeni sürprizler var sunacağımız. Sanıyorum tangodan sonra şaşırtıcı olacak.

– “Aşk” albümünün ortaya çıkış hikayesi nasıl? Albüm yapmaya nasıl karar verdiniz?

Albüm yapma fikri hep vardı… yıllardır çeşitli mekanlarda şarkı söyleyen, kendi şarkılarını, sözlerini yazan biri olarak bu şarkıları bütünlüklü olarak dinleyiciye sunma heyecanı içerisindeydim. Şarkılarımın birçoğunun tango formunda olması ve benim tangoyu çok seviyor oluşumla albüm kendi kendini oluşturmuştu aslında. Geriye kimlerle çalışacağım kalıyordu… Ada Müzik ve aranjörüm Baki Duyarlar’ın da projemi desteklemesiyle ortaya “Aşk” çıktı…

– Albümün ilk videosu “Son Tango” şarkısına çekildi. Biraz klipten bahsedebilir misiniz?

Son Tango sözü ve müziği bana ait şarkılardan biri. Video klip, Eylem Kazgan yönetmenliğinde 30 kişilik bir ekip tarafından çekildi.Beyoğlunda Clinic Live’da gerçekleştirdik çekimlerde oyuncu arkadaşım Murat Prosçiler de bana eşlik etti. Video klipte, şarkının formu olan tangoyu gözönünde bulundurularak, kadın-erkek ilişkisinin iç içegeçmiş karmaşık ama bir o kadar da sıcak ve yalın olduğunu , özel olarak hazırlanan bir dekorun içinde anlattık. Kostümlerimle, dansımızla şarkıya renk kattığımızı ve çok keyifle izlenecek bir iş ortaya çıkarttığımızı düşünüyorum. Tabi bunda sevgili yönetmenim ve yakın dostum Eylem Kazgan’ın rolü çok büyük.

– Sanki hiç yeni tango yazılamaz ve bu müzik türü hep eskilerin tektarı ile gider diye genel bir kanı var dinleyicide. Bu fikri kırmak üzerine kurulu bir albüm diyebilir miyiz “Aşk” için?

Böyle adlandırmak istemem… çünkü şarkılarımı sadece hislerim var ettiler. Tango benim yansımamın bir kısmı sadece… ama şu konuda çok haklısınız, uzun yıllardır albümlerde tango formunda bir iki yeni şarkı olsa bile baştan sona tangolardan oluşan bir albüm yok. Cumhuriyet döneminden sonra yoğun bir şekilde yapılmış tangolar sonra unutuluvermiş ve biz tango deyince o muhteşem şarkıları anıyoruz. “Papatya Gibisin” “Sevdim Bir Genç Kadını” vs… üstelik kabul etmek gerekir ki bunlar hep erkek ağzı tangolar… ben bir kadın olarak, benden önce yazmış, söylemiş birçok kadından aldığım elle tango yapıyorum… Furuğ Ferruhzad a, Aysel Gürel’e ve yürekli bütün kadınlara bir selam biraz da… bu nedenle söylediğiniz gibi yeni tango yazılamaz algısını kırarsa şarkılarım beni mutlu eder… hem “aşk” yıkıcıdır… nasıl olursa olsun.

– Albümde “Ben Her Bahar Aşık Olurum” yorumunuz da mevcut, hem de alışık olmadığımız farklı bir düzenleme ile. Şarkıyı coverlamaya ve albüme dahil etmeye nasıl karar verdiniz? Aklınizda böyle başka cover fikirleri de var mı bundan sonraki albümler için?

Sevdiğim şarkıları yorumlamayı seviyorum. Ama tekrar söylerken bilinen haline kendimizden bir şey katamayacaksak gereksiz bir tekrar olacağına inananlardanım. Bundan sonraki albümlerde de sevdiğim şarkıları söyleyebilirim bu nedenle. “Ben Her Bahar Aşık Olurum”un düzenlemesiyle de yorumuyla da çok başarılı olduğuna inanıyorum. Sezen Aksu’dan dinlerken ben de yarattığı ilkbahar hissini sonbaharda aşık olmaya evrilttik… tam da hissettiğim gibi

– Yalnızca yorumcu değilsiniz, söz ve müzik yazarlığının yanı sıra keman da çalıyorsunuz. Kendi çaldığınız şarkıları yorumlamak nasıl bir duygu?

Enstruman çalıyor olmamın yaratıcılığıma, şarkıcılığıma katkısı çok büyük… sanırım herkes için böyle bu. Şarkı söyleyen herkesin mutlaka bir enstrumana dokunması, biraz olsun çalması gerektiğine inanıyorum. Bestelerimi yaptıktan sonra introlarını çalmak, sesleri parmak uçlarımda hissetmek, kemanımdan yayılan sesin odamın duvarlarına çarpmasını duymak daha çok hissetmemi sağlıyor… orkestramla söylerken teknik avantajlarını da yaşatıyor bana…

– İsminiz Türk tango tarihi için yeni bir soluk ve yeni bir duruşun simgesi oldu. Ama bunun da ötesinde “kadın” bir yorumcu, sanıyorum ilk defa mı oluyor? Esin Engin’ler, Şecaattin Tanyerli’ler ya da Necdet Koyutürk gibi erkek yorumcuların ağırlıkta olduğu türk müzik tarihimizde bir tango yorumcusu olmak, nasıl bir duygu?

Çok teşekkür ederim… bunu duymaktan çok büyük mutluluk duydum… ilk kadın yorumcu elbette değilim… Sema var biliyorsunuz… ama tango besteleyen ve söyleyen ilklerden biriyim sanırım… bu da büyük bir gurur benim için. Umarım yukarıda saydığınız isimlerin yanına yakışacak şarkılar yaratabilmişimdir…

– Söyleşi için teşekkürler. Son olarak DikkatMüzik! takipçilerine iletmek istediğiniz bir mesaj var mı?

Öncelikle DikkatMüzik takipçilerine öncelikle sizi takip ettikleri için teşekkür etmek isterim. Kendimizi müziğin dışında ifade edebileceğimiz, yaptığımız müziğin felsefesini paylaşabileceğimiz bu mecralar bizler için çok kıymetli…bu güzel sorular ve ilginiz için size de teşekkürlerimi sunuyorum. Benimle ilgili bütün bilgilere http://www.mehtapmeral.com adresinden ulaşabilirsiniz.

Röportaj: Olcay Tanberken (DikkatMüzik!)
Şubat 2012

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s