Röportaj: Mabel Matiz

MABEL MATİZ: “ACIYI VE HÜZNÜ KARŞILAMA BİÇİMLERİMİZ HEM ÇOK ÖZNEL, HEM DE BİRBİRİNİN KARŞITI”

Adını Buket Uzuner’in “Kumral Ada Mavi Tuna” adlı romanında geçen “Tuna” karakterinin takma isminden alan ve yanına müziğini en iyi ifade ettiğini düşündüğü Matiz’i -Yunanca kökenli “methiysos”- ekleyen ve müzik dünyasında özel bir yerde durduğunu daha ilk videosu (ve aynı zamanda çıkış parçası olan) “Arafta” ile gösteren Mabel Matiz, kendi adıyla yayınlanan ilk albümünün 2. video klibini “Söylese O Ben Söyleyemem”e çekti. Burak Erkil’in yönetmenliğinde ve Elif Şimşek’in kostüm tasarımıyla hazırlanan videonun yayınlanması ile birlikte biz de bu son dönemin en sıradışı ve özgün müzisyenine sorularımızı yönelttik. İşte DikkatMüzik!’in Mabel Matiz röportajı >>

* Farklı bir zamandan ve farklı bir boyuttan sesleniyor gibisin. Çoğunluğun birbirine benzediği/benzeştiği müzik dünyasında bunu başarmak kolay değil, sırrın ne?
- Kendim olmaya gayret ediyorum, bu bir sır değil.

* Bestelerin kadar sözlerin de dikkat çekiyor. İlk kez ne zaman şarkı yazmaya başladığını hatırlıyor musun?
- Liseden beri bir şeyler yazıyordum, ama benim diyebileceğim ilk şarkıların çıkışı 2006-2007 yıllarına tekabül eder. 2009 yılında da Engin Akıncı’nın teklifi üzerine albüm yapmaya karar verdim.

* Sesinin sıradışı bir vokal tınısı var, benzeri pek yok. Çok seven de var, tahammül edemediğini açıkça beyan eden de. Bu kadar uç yorumlar karşısında ne düşünüyorsun?
- Eleştirilmekte bir sakınca yok, tersine, oldukça besleyici bir şey bu. Yeter ki kırıp dökmek, öldürmek, yok etmek üzerine kurulmasın; aynı şekilde, yok yere şişirmek üzerine de.. Diğer taraftan “herkes” tarafından sevilmek, anlaşılmak, zaten bana iyi gelmezdi.

* Ben örneğin şarkılarını dinlerken kendimi çok pastoral bir dünyada, çayırlara uzanmış ve gökyüzünü seyrederken buluyorum. Sen şarkılarını yazarken nasıl mekanlarda gezersin/söz ve müziklerin nasıl bir dünyada gezinti içindedir?
-
Şarkılar, sayısız zaman ve mekanın ortak bir dökümü gibi çıkıyor aslında, tam bir tarif ya da adres yok elimde bu konuda. Uzun yürüyüşlere çıkıyorum sık sık, İstanbul’un bütün yolları ve sokakları başka bir “eski”ye, başka bir tarihe çıkıyor, bundan hep çok etkilenmişimdir. Genelde oralardayım. Bir de çocukluğumun geçtiği Mersin var tabi..

* Müziklerine evrensel ve hümanist bir duygunun hakim olduğunu düşünüyorum. Sen şarkılarını nasıl tanımlarsın?
- Dünyayla, kalbi ve vicdanıyla derdi olan birinin şarkıları denebilir kabaca.

* 2. klip için “Söylese O Ben Söyleyemem”e nasıl karar verildi? Klip çekim tekniği, ilk klibin devamı niteliğinde sanki, Biraz klipten ve çekim öyküsünden bahseder misin..
- Söylese O Ben Söyleyemem albümün öne çıkan renklerinden biri oldu, epey sevildi. Klibi yaz bitmeden hazırlamak niyetindeydik, ama sonbahara ancak yetişti. Çalgılı, türkülü, göçebe bir kumpanya var klipte. Sahnede de bana eşlik eden müzisyen arkadaşlarımla, bir kamyon kasasında kah dağı taşı dolaşıp kah durarak şarkılar söylüyoruz. Klipteki yüksek neşe, şarkıdaki yüksek hüzne doğrudan bir atıf aslında; acıyı ve hüznü karşılama biçimlerimizin ne denli öznel ve birbirinin karşıtı olabileceğine dair bir ipucu belki. Söylese O Ben Söyleyemem’in klibi Burak Erkil tarafından çekildi, kostüm ve styling’i Elif Şimşek tarafından hazırlandı. Yaklaşık bir gün süren çekimler Kilyos taraflarında gerçekleşti.

* Şarkılarının bazılarında bir Balkan/Yunan havası da seziliyor. Matiz adı da Yunanca’dan geldiğine göre bir Balkan sevdası söz konusu diyebilir miyiz?
- Fado, rembetiko, balkan müzikleri ve diğer pek çok ülke müziğine ilgi duyuyorum. Albümde de yer yer bunların izleri görülmekte, evet.

* Bazı konserlerinde başta “Hala Haber Bekliyorum Senden” olmak üzere bazı Sezen şarkılarını da çok farklı yorumladığın biliniyor. Bunlardan ileride albümde de okumak istediklerin var mı?
- Aklımda pek çok cover alternatifi olmasına rağmen albümde cover seslendirmek fikrine şimdilik biraz çekince ile yaklaşıyorum. Bir dinleyici olarak cover’lardan / cover albümlerinden epey sıkıldığımı itiraf etmeliyim, bu yüzden bence bu konuda dikkatli olmak gerek. Sahnede ise daha farklı, pek çok yeni cover olabilir ilerleyen zamanlarda elbette.

* Bazı şarkılarında kolaylıkla anlaşılıyor ki bazen yalnızca bir gitar bile yeterli oluyor şarkını söylemek ve o ruhu dinleyiciye aktarmak için. Eline ilk gitarı alıp şarkı yazmaya/söylemeye başladığında bugünleri hayal ediyor muydun?
- Bir şekilde müziğin içinde olacağımı biliyordum ama bu kadar net fotoğraflar hayal etmemiştim sanırım o ilk yıllarda.

* DikkatMüzik! olarak başarılarının takipçisiyiz. Teşekkür ederiz..
- Ben teşekkür ederim, bütün DikkatMüzik! okuyucularına sevgiler..

Röportaj: Olcay Tanberken (DikkatMüzik!)
Fotoğraf: Can Erdinç

Mabel Matiz – Söylese O Ben Söyleyemem (Video)

Bu reklamlar hakkında

3 thoughts on “Röportaj: Mabel Matiz

  1. Geri bildirim: Röportaj: Mabel Matiz « Olcay Tanberken

  2. Geri bildirim: Mabel Matiz 22 Aralık’ta Salon İKSV’de | Dikkat Müzik!

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s